Základné info
Paneurópska súkromná základná škola bola zaradená do siete súkromných základných škôl v SR dňa 1.9.1998 listom č.6225/97-151 Ministerstva školstva Slovenskej republiky v zmysle zákona č.29/1984 Zb. o sústave základných a stredných škôl v znení neskorších predpisov, zákona SNR č. 524/1990 Zb. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve v znení neskorších predpisov a vyhlášky MŠ a vedy SR č.280/1994 Z. z. o súkromných školách (IČO 31789188). Predtým v šk. roku 1992/1993 fungovala ako pedagogicko-psychologický experiment Katedry psychológie FiF UK v Bratislave v rámci štátnej ZŠ Palisády v spolupráci s IUVENTOU, Domom detí a mládeže. Následne v šk. roku 1993/1994 až 1997/1998 boli vytvorené dve dislokované triedy 9. ročníka Súkromnej ZŠ Senec. Neskôr od šk. roku 1998/1999 bola schválená MŠ SR ako samostatná Súkromná základná škola (II. stupeň) a zaradená do siete základných škôl v SR. Od šk. r. 2003/2004 bola škole rozšírená licencia na 0. až 9. ročník.
Súčasný zriaďovateľ školy: PhDr. Veronika Bisaki, MBA. Bajzova 10, 821 08 Bratislava
Zameranie školy a jej organizácia
Súkromná základná škola, karloveská 64 je jedinečné miesto, ktoré prináša inkluzívne vzdelávanie s podporou experimentálneho programu Ministerstva školstva SR. Naša škola vychádza z moderných humanistických prístupov, ako sú:
- Humanistická koncepcia C. Rogersa, ktorá podporuje individuálny rozvoj.
- Pozitívna psychológia M. Seligmana, zameraná na objavovanie silných stránok a radosti zo vzdelávania.
- Tvorivo-humanistická výchova M. Zelinu, ktorá rozvíja kreativitu a spoluprácu.
Čo je naším cieľom?
Naším hlavným cieľom je pomôcť žiakom rozvíjať ich osobnosť, silné stránky a potenciál. Zároveň sa venujeme podpore detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, najmä tých s poruchami učenia, pozornosti či hyperaktivitou (syndróm ADHD a ADD). Kladieme dôraz na ich duševné zdravie a harmonický rozvoj.
Čomu sa venujeme?
- Rozvoj životných zručností: Pomáhame deťom zlepšiť ich komunikáciu, spoluprácu a schopnosť riešiť problémy.
- Budovanie sebavedomia: Podporujeme zdravú sebadôveru a pozitívny vzťah k sebe i svetu.
- Hodnoty a charakter: Vedome formujeme ich postoje, hodnoty a zodpovednosť voči sebe a okoliu.
Inkluzívne vzdelávanie v praxi
Naša škola vytvára prostredie, kde sa všetci žiaci cítia prijatí a podporovaní. Poskytujeme individuálnu starostlivosť a kvalitnú výučbu, ktorá je prispôsobená potrebám každého dieťaťa.
Primárne poslanie školy
Naša Súkromná základná škola teraz sídli na ulici Karloveská 64 v mestskej časti Karlova Ves, Bratislava. Nové priestory školy ponúkajú pokojné a podnetné prostredie obklopené zeleňou, ktoré vytvára ideálne podmienky na vzdelávanie aj oddych.
Výhodná lokalita
Škola sa nachádza v krásnom prostredí s množstvom zelene a v blízkosti moderných mestských častí. Okolie poskytuje priestor na športové a kultúrne aktivity aj na relaxáciu. Karlova Ves má bohatú históriu a zároveň ponúka výbornú infraštruktúru a dostupnosť mestskou dopravou.
Naša vízia a vzdelávací program
Našou prioritou je poskytnúť kvalitné vzdelanie, ktoré pripraví našich žiakov na úspešný prechod na druhý stupeň základnej školy a neskôr aj na strednú školu. Prostredníctvom moderného vzdelávacieho programu, ktorý kombinuje tradičné hodnoty a inovatívne prístupy, sa snažíme:
- Podporiť kreativitu a individuálne nadanie každého žiaka.
- Rozvíjať kritické myslenie, komunikačné schopnosti a zodpovednosť.
- Vytvoriť podmienky pre harmonický rozvoj osobnosti žiaka.
Prečo práve naša škola?
- Moderné priestory a technológie: Triedy a vybavenie sú prispôsobené najnovším štandardom vzdelávania.
- Príjemné prostredie: Blízkosť zelene a ihrísk poskytuje príležitosť na aktivity vonku.
- Rodinná atmosféra: Vytvárame komunitu, kde sa žiaci, rodičia a učitelia cítia ako súčasť jednej veľkej rodiny.
- Bohaté mimoškolské aktivity: Deti sa môžu zapojiť do záujmových krúžkov, športových turnajov a iných podujatí, ktoré obohacujú ich každodenný život.
Do zamerania školy pre 1. stupeň ZŠ sa požiadavky ISCED1 transformujú nasledovne:
- výučba 1. cudzieho jazyka podľa záujmu žiakov od 1. ročníka formou 2 vyučovacích hodín za týždeň na základe ŠkVP a zároveň osvojovanie si cudzieho jazyka voľno-časovým krúžkom,
- realizovanie digitálnej gramotnosti prostredníctvom informatickej výchovy v 2. ročníku,
- rozvíjanie komunikačných jazykových schopností a čitateľskej gramotnosti,
- posilňovanie matematickej a čitateľskej gramotnosti,
- poskytovanie záujmových aktivít podľa záujmu žiakov a rodičov
- rozvíjanie kultúrnej gramotnosti využívaním návštev divadla, kina, výchovných koncertov, galérií, múzeí a iných inštitúcií, ktoré prispievajú ku kultúrnej gramotnosti,
- poskytovanie základov dopravnej výchovy (detské dopravné ihrisko),
- rozvíjanie praktických zručností a schopností,
- formovanie zdravej sebadôvery, sebavedomia, sebahodnotenia, empatie, tolerancie voči odlišnostiam a schopnosti pracovať v kolektíve,
- upevňovanie samoobslužných činností pri stolovaní v školskej jedálni.
Do zamerania školy pre 2. stupeň ZŠ sa požiadavky ISCED2 transformujú nasledovne:
- k výučbe 1. cudzieho jazyka v rozsahu 4 vyučovacích hodín týždenne pribúda od 7. ročníka aj 2. cudzí jazyk v rozsahu 2 vyučovacích hodín týždenne,
- rozvíjanie komunikačných jazykových zručností žiakov v materinskom a dvoch cudzích jazykoch,
- realizovaná priebežne a kontinuálne výučba finančnej gramotnosti, digitálnej gramotnosti aj čitateľskej gramotnosti,
- priebežne realizované prednášky a besedy s odborníkmi v rámci prierezových tematík Výchova k ľudským právam, Environmentálna výchova, Výchova k manželstvu a rodičovstvu a i.,
- realizácia voľnočasových záujmových útvarov, napr. Príprava na Monitor z matematiky a zo slovenského jazyka a literatúry v 5., 8. a 9. ročníku,
- rozvíjanie kultúrnej gramotnosti využívaním návštev divadla, kina, múzeí, galérií a mnohých iných inštitúcií,
- tvorba a poskytovanie priestoru na rozvíjanie praktických zručností a schopností žiakov v rámci prípravy na strednú školu, ako aj do bežného života,
- formovanie zdravej sebadôvery, sebavedomia, sebahodnotenia, empatie, tolerancie voči odlišnostiam a schopnosti pracovať v kolektíve.
Etapy fungovania Súkromnej základnej školy
- v šk. roku 1992/1993 fungovala ako pedagogicko-psychologický experiment Katedry psychológie FiF UK v Bratislave v rámci štátnej ZŠ Palisády v spolupráci s IUVENTOU, Domom detí a mládeže
- v šk. roku 1993/1994 až 1997/1998 boli vytvorené dve dislokované triedy 9. ročníka Súkromnej ZŠ Senec
- od šk. roku 1998/1999 schválená MŠ SR ako samostatná Súkromná základná škola (II. stupeň) a zaradená do siete základných škôl v SR
- od šk. r. 2003/2004 rozšírená licencia na 0. až 9. ročník
Uplatňované učebné plány a špecifiká edukačného procesu
Škola vo výchovno-vzdelávacom procese uplatňuje legislatívne normy a pedagogické dokumenty schválené MŠ SR , vychádza z učebných osnov /UO/ a učebných plánov /UP/ pre ZŠ, UP, variant 1, pri hodnotení žiakov sa riadi aj podľa Metodického pokynu 22/2011 na hodnotenie žiakov ZŠ, Metodickým pokynom pre hodnotenie a klasifikáciu žiakov s vývinovými poruchami učenia. Na základe skúseností pedagógov a odborných zamestnancov vieme, že edukácie žiakov so špecifickými vývinovými poruchami učenia s ADD a ADHD je veľmi neúspešné zaradiť do bežného triedneho kolektívu, pretože nie sú schopné systematicky plniť požiadavky štandardnej výučby a práve preto sme sa vo vypracovaní ŠkVP, učebných osnov a stanovení špecifík edukačného procesu rozhodli o zavedenie:
- vzdelávania v menších triednych kolektívoch,
- diferencovania vyučovania s prihliadnutím na špecifické osobitosti detí v učení aj v správaní,
- vyučovania bez strachu a stresu, v priateľskej partnerskej atmosfére,
- výchovy modernými prístupmi (programy na rozvoj sociálnych zručností, komunikácie, riešenia konfliktov, asertivity, tolerancie a boja proti násiliu a drogám, k manželstvu a rodičovstvu),
- každodennej individuálnej práce školských psychológov, špeciálnych pedagógov, asistentov učiteľa so skupinami žiakov aj jednotlivcami,
- novej formy spolupráce školy a rodiny s aktívnou participáciou rodičov na výučbe,
- dôrazu na psychické zdravie a zdravý rozvoj osobnosti žiakov, najmä ich sociálno-emocionálny vývin,
- sprostredkovania len základného učiva s prihliadnutím na zdravotný a psychický stav žiaka,
- relaxu počas vyučovacieho procesu vzhľadom na poruchy pozornosti a straty koncentrácie dieťaťa.
Ďalšie informácie:
Koncepcia Paneurópskej súkromnej základnej školy
Vízia Paneurópskej súkromnej základnej školy
Princípy Paneurópskej súkromnej základnej školy